8 december 2014

Hemma igen med nya perspektiv


Nu är jag hemma i Sverige igen. Kallt, snålblåst, mörkt....
Det har varit en fantastisk resa. 
Vid Great Rift Valley i Massai-land. Tyvärr visade det sig att vi inte kunde ta oss fram till våra väntande patienter denna dag p.g.a. att vägen var ofarbar efter nattens regn. Sådär är det ibland. Inte mycket att göra åt.
Några massai-pojkar som inte har råd att gå i skolan, måste hjälpa till att valla korna och getterna istället.

Nyttigt att se att saker kan vara på ett helt annat sätt än man är van vid "hemma", både på ont och gott. Skönt på vissa sätt att komma hem till välordnade Sverige där det mesta faktiskt fungerar fantastiskt bra - jämförelsevis. Underbart att veta att det kommer varmvatten ur duschen, att spisen och kylen funkar, att man har en försäkring, asfalt på vägarna, säkerhetsbälten i bussen och en (än så länge) hyfsat bra akutsjukvård, att vi har bra mat på bordet även nästa vecka och nästa månad. Vi är rika och trygga på många sätt här. Många av oss har allt vi behöver och mycket mycket mer än vi behöver. 


Mitt bostadsområde Shantytown.
Men i Tanzania har de saker som många här saknar. Känsla av gemenskap, sol året runt, värme - både klimatet och mellan människor, mindre komplicerad tillvaro. Barnen har få leksaker -kanske inga- men de flesta har många MÄNNISKOR, släktingar, grannar runt sig som håller dem, bär dem, tröstar dem, vaggar dem, är NÄRVARANDE. Jag såg sällan barn som var gnälliga, rastlösa, aggressiva. Barn mår bättre av att de vuxna ger dem sin TID och närvaro än att de vuxna jobbar jämt för att tjäna mycket pengar så de kan köpa en massa prylar åt sina barn och att alla barn får eget rum och egen säng och en egen mobil och en egen dator och en egen ipad och..... Är det egentligen så nödvändigt? Är det egentligen så hälsosamt för kropp och själ? frågar jag mig nu när jag sett annat...

Lille David (5 månader) fick sin första leksak: en nalle som mitt bonusbarnbarn i Sverige har skänkt. Men han var alltid nöjd.



Samuel (uppkallad efter homeopatins grundare Samuel Hahnemann). Mer harmonisk bebis få man leta efter.
 Det blir nog fler resor till Tanzania så småningom....








Lilla toppen på Kilimanjaro. De rödblommande träden kallas i folkmun för "Christmas trees" eftersom de blommar kring jul.


Med mina vänner på utflykt på Kilimanjaros sluttningar.

Julklappstips: HHA:s fina väggalmanacka. Skynda er att beställa den innan jul! Pengarna går direkt till projektets verksamhet. Du kan också bara skänka ett bidrag. Det gör skillnad, det kan jag intyga med egna ögon!!!

http://www.homeopathyforhealthinafrica.org/simply-giving/

 











 

 

 



Inga kommentarer: